:: دوره 25، شماره 1 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 54-57 برگشت به فهرست نسخه ها
نابینایی پس از تزریق فیلرهیالورونیک اسید: گزارش مورد و مرور مقالات
دکتر محمدطاهر رجبی، دکتنر آزاده خردمند، دکتر سیده سیمیندخت حسینی، دکتر نرگس حسن پور
چکیده:   (409 مشاهده)
هدف: گزارش یک مورد از بین رفتن کامل بینایی در اثر تزریق فیلر هیالورونیک اسید به منظور زیبایی.
معرفی بیمار: خانم 28 ساله با شکایت کاهش دید چشم چپ یک ساعت پس از تزریق هیالورونیک اسید برای اصلاح گودی و تیرگی پایین چشم به بیمارستان فارابی ارجاع شد. در معاینه، دید بیمار در حد No Light Perception (NLP) و Relative Afferent Pupillary Defect (RAPD) در چشم چپ مثبت بود. در معاینه اتاق خلفی چشم چپ، ادم و سفیدشدگی شبکیه در ناحیه ماکولا، Cherry Red Spot و مناطق پراکنده خون‌ریزی داخل شبکیه مختصر مشهود بود که با تشخیص انسداد شریان مرکزی شبکیه مطابقت داشت. Optical Coherence Tomography (OCT)، هایپررفلکتیویتی در لایه‌های داخلی شبکیه را نشان داد. در فلورسین آنژیوگرافی عروق شبکیه، انسداد شریان مرکزی و تاخیر شدید در پرشدن عروق مشهود بود. برای بیمار Anterior Chamber Tap و ماساژ گلوب به اضافه تجویز آسپرین، استروئید سیستمیک، استازولامید خوراکی و نیتروگلیسیرین صورت گرفت. دید بیمار پس از 6 ماه پی‌گیری، No Light Perception (NLP) باقی ماند و با وجود درمان، هیچگونه بهبودی صورت نگرفت.
نتیجه‌گیری: تزریق فیلر هیالورونیک اسید می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی مانند از بین رفتن کامل بینایی گردد که باید به بیمار قبلا توضیح داده و علایم آن آموزش داده شود.
واژه‌های کلیدی: انسداد شریان مرکزی شبکیه- فیلر- هیالورونیک اسید
متن کامل [PDF 305 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: چشم پزشکی


XML   English Abstract   Print



دوره 25، شماره 1 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها